HITTA PERSONAL, PRAKTIKANTER
ELLER SOMMARJOBBARE.

Project Redfield

En intervju med spelets grafiker, Tom Lindén om spelets utveckling och framtiden.

Berätta lite om spelet
– Project Redfield är ett survival, multiplayer, sandbox FPS som försöker vara mycket realistiskt och oförlåtande. Dör du så är du död och det finns ingen "respawn". Spelet utspelar sig på en fiktiv ö söder om Kina vid namn Chi Yu. Chi Yu har enorma skogar med tät vegetation, stora berg och detaljerade städer med fulla interiörer. Kartan är mycket stor och helt öppen för spelarna att utforska på sitt eget sätt.

Gameplay fokuserar på överlevnad i naturen och sökandet efter mat och resurser men med den konstanta faran att en annan spelare ska anfalla. Den som överlever längst vinner, någon annan regel finns det inte. Föredrar du att hålla dig i skymundan i skogen samtidigt som du låter de andra spelarna ta kål på varandra medans du samlar förnödenheter i form av naturresurser och mindre bosättningars föremål. Där kan du lättare hålla dig gömd men utbudet av utrustning blir begränsad.

Eller föredrar du att spela mer aggressivt genom att spana, spåra och jaga andra spelare och sedan ta utrustningen den fällda spelaren erbjuder och till slut bli den sista överlevande.

Vilka framtidsplaner finns
– Vi planerar att släppa en Alphaversion av spelet så snart som möjligt och sedan arbeta vidare med det därifrån.

Vilka arbetar med spelet
– Jag gör 3D-modeller, animationer, texturering, shaders, specialeffekter och bygger kartan. Simon Jonasson gör 3D och optimering, tester och dylikt, Oskar Hvarfvén sköter all kod och gameplay design och Dennis Kahl, vår Tyske ljuddesigner står för alla ljud i spelet.

Hur har arbetet gått tillväga
– Vi har inte tid eller resurser för att sitta och planera, måla concept art och allt sånt som större studios skulle göra. Vi jobbar i stället mellan 10-16 timmar om dagen med det som för närvarande känns viktigast och det verkar funka fint.

När vi började hade ingen av oss någon erfarenhet av något av det vi nu jobbar med i spelet. All tidigare erfarenhet jag använder mig av är Photoshop som jag arbetat med sedan det hette Photoshop 6.0, men det är bara en bråkdel av det jag använder mig av för resten av spelet. Resten har vi lärt oss under utvecklandets gång.

Vi var alla intresserade av spel och satt allt som oftast och klagade på att alla spel vi spelade var skit så vi insåg att det kanske vore bättre att bygga ett eget spel. Det var lite motigt i början när ingen av oss kunde något men det släppte fort, man lär sig snabbt om man är intresserad och tack vare det kan jag nu en jäkla massa programvaror och tekniker som jag aldrig provat på förut.

Vilka verktyg och program har ni använt er av
– Vi började utveckla i Unreal Engine 3 men har nyligen flyttat över till Unreal Engine 4 istället. Sen använder vi oss av en uppsjö programvaror som är på tok för många för att rabbla upp.

När och till vilka platformar kommer spelet att släppas
– Det vet vi inte än. PC är prioritet, Max och Linux bör inte vara problem tack vare UE4 sen får vi se med konsoller och sånt.

Share:

Project Redfield
Project Redfield
Spelet utspelar sig på en fiktiv ö vid namn Chi Yu.
Spelet utspelar sig på en fiktiv ö vid namn Chi Yu.
Project Redfield
Project Redfield
Project Redfield
Project Redfield