HITTA PERSONAL, PRAKTIKANTER
ELLER SOMMARJOBBARE.

The Mission - Hur vår tidning blev till

Att intresset för att starta en tidning, redan från början, var stort hos "prepsarna" fanns inget tvivel om. Våra skribenter, layoutare, serietecknare, redigerare och fotografer var de som satte grunden för den tidning vi idag är stolt över, The Mission. I det tidiga skedet, som Rapatac Preps Akademi då var, sågs tidningen som den största kanalen att nå ut till företag. Man kan säga att målet med tidningen är att profilera och marknadsföra oss ut mot företag och arbetssökande i Gävle, samtidigt som vi anser att det är viktigt att visa att vi finns och behöver all hjälp vi kan få. 

Det första provexemplaret var klart i slutet av juni 2013, vi upptäckte då att intresse och färdigheter inte riktigt räcker till – en sammanhängande tidning kräver också mycket kommunikation. Först när vi konstaterade det kunde vi börja forma den tidningen vi ville ha. Istället för att alla gjorde några sidor var, så knöt man ihop allt under produktionens gång. Med dagliga möten om upplägg för dagen och veckan märkte vi att vi var på rätt väg. 

När första "riktiga" exemplaret var klart, i augusti, kunde vi äntligen presentera något vi var stolta över. Vi hade satt grunden för tidningens design och innehåll. Tanken är att tidningen skall innehålla vettigt material och samtidigt mycket färger och form. Idag används tidningen för att lyfta fram frågor som är viktiga för vårt samhälle, en stor del är arbetslösheten. För att lyfta dessa frågor använder vi oss bland annat av intervjuer med stora profiler i Gävle, så som Cathrine Holgersson (VD på Gavlegårdarna), Per-Arne Vahlund (VD på Gavlefastigheter) och Bertil Andersson (ägare Bilmetro). I intervjuerna får vi tips till unga arbetslösa och även historien bakom hur personerna i fråga har kommit dit de är idag. 

En annan bestående del av tidningen är våra profiler, de är till för att vi prepsare ska kunna marknadsföra oss - visa våra färdigheter och kunskaper direkt mot företag. Vi ser profilerna som ett sätt för företag att se vad vi alla kan och vad vi vill göra, samtidigt som vi kan hänvisa till dem när vi söker jobb. Något vi även vill trycka på är att arbetslösa ungdomar inte alltid är lata, utan sitter ofta på bra kunskaper och idéer, att bristen istället kanske handlar om kontaktnät eller erfarenhet, vilket vi får hjälp med här hos Rapatac Preps Akademi.

Share: