HITTA PERSONAL, PRAKTIKANTER
ELLER SOMMARJOBBARE.

Marknadsföring

Om oss

Vi är marknadsföringsgruppen här på Rapatac Preps. Vår uppgift är att samla information om företagen som sponsrar Rapatac. Vårt mål är att få bättre kontakt med dessa företag så att folk här hos oss kan få praktikplats och sedan möjligen få en anställning. Vår grupp är alltså en vital del här på Rapatac Preps. Vi ska kontakta företagen och bjuda in dem till Rapatac Preps så att de får möjlighet att se hur vi arbetar och hur ambitiösa vi är. Via dessa intervjuer som vi kommer att ha så får vi veta vad företagen söker för personer och hur det går för folk som varit på praktik hos dem. Vi i gruppen har även gjort research om sponsorerna, till exempel kollat upp hur stort företaget är, hur många anställda de har, deras omsättning och hur det går för dem. Vi gör detta för att vi ska ha bra koll på företagen och arbetsmarknaden.

Vi i gruppen har också som uppgift att hålla i invigningen av Rapatac Preps. Företagen i vår byggnad här vid Teknikparken ska bjudas in samt Rapatacs sponsorer, vi tänker även bjuda in tv och radio så att vi samtidigt får bra publicitet. Om vi sprider vårt budskap och visar upp oss för omvärlden kommer det att gynna oss i längden. Tanken är sedan att vi ska ha en delikat buffé med god plockmat, för att skapa en professionell och imponerande image.

Varför vi gör detta

Orsaken till att vi håller på med det här är naturligtvis på grund av Gävles miserabla arbetslöshet. Genom att vi gör ett hårt jobb här skapar vi bättre förutsättningar för arbetslösa i Gävle. Vår förhoppning är att flera personer härifrån ska få praktikplats hos någon av Rapatacs sponsorer vilken sedermera leder till anställning. Nya personer slussas in här på Rapatac när de andra får jobb eller praktik, vilket gör att Rapatac kommer att fungera som ett effektivt verktyg för arbetssökande ungdomar med bra ruljans. Rapatac erbjuder 20 företag att bli starsponsorer. De företag som är starsponsorer får en Rapatac Star på aktivitetscentret vid Nordost. Denna stjärna är tydlig och får företaget att se bra ut, att ha en stjärna på aktivitetscentret bör ses som ett privilegium.

Grundades

2001 började tankarna om Rapatac från grundaren Moussa N’Diaye och 2004 startades stiftelsen. Rapatac är ett långsiktigt koncept för att ungdomar ska se deras möjligheter och att de ska utnyttja dessa möjligheter. Gavlegårdarna började sponsra 2004 och är vår huvudsponsor. Utöver vår huvudsponsor så har vi även starsponsorer, guldsponsorer samt silver och bronssponsorer. Att ett företag sponsrar Rapatac är ett speciellt sätt att visa att man bryr sig om ungdomarna i staden samt att man visar att man vill bidra till en bättre framtid för unga.


Eftersom Gävle har högst arbetslöshet i hela Sverige så har Rapatac valt att starta sin verksamhet här. När vi har kommit igång så kommer vi att utöka vår verksamhet och försöka hjälpa hela Sverige. Vi fokuserar först och främst på Gävle, lyckas det så siktar vi på att hjälpa resten av landet.

Share:

Marknadsföring kartlägger företagsklimatet i Gävle och jobbar väldigt mycket utåt.
Marknadsföring kartlägger företagsklimatet i Gävle och jobbar väldigt mycket utåt.